Μπορεί το ντίζελ να σήμαινε χαμηλότερη κατανάλωση για τον μέσο οδηγό, όμως για το περιβάλλον σήμαινε χαμηλότερους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα και για τους κατασκευαστές τον εύκολο τρόπο να πιάσουν τους στόχους. Χωρίς ντίζελ, πως θα τους πιάσουν;
Να δούμε πρώτα ποιοί είναι οι στόχοι αυτοί. Το διοξείδιο του άνθρακα είναι το κύριο παράγωγο της καύσης και το βασικό αέριο που ενισχύει το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βάλει το μαχαίρι στο λαιμό των κατασκευαστών και έχει θέσει στόχους για τη μείωση των εκπομπών. Μέχρι το 2013 οι κατασκευαστές έπρεπε να μειώσουν τον μέσο όρο των στόλων τους στα 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Και το κατάφεραν, κυρίως χάρη στο ντίζελ που παραδοσιακά εκπέμπει λιγότερο CO2.
Όμως οι κατασκευαστές έχουν ακόμη δύο στόχους να πιάσουν. Το 2021 το όριο πέφτει στα 95 γρ/χλμ και το 2030 στα 55 γρ/χλμ. Θα το πετύχουν;
Από το 2000 μέχρι το 2016, με τη βοήθεια του ντίζελ αλλά και τεράστιων επενδύσεων που είδε τους βενζινοκινητήρες να μεταμορφώνονται, τα πολλά κυβικά να εξαφανίζονται, το τούρμπο να κυριαρχεί, και τα μοτέρ να γίνονται 1.000άρια και 1.200άρια, οι κατασκευαστές έριξαν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα 61 γραμμάρια κάτω κατά μέσο όρο.
Όμως με το τέλος του 2017, τα πρώτα νούμερα δείχνουν πως για πρώτη φορά μετά από 16 χρόνια, οι ρύποι διοξειδίου από τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη αυτό το χρόνο, είχαν κατά μέσο όρο αύξηση στους ρύπους κατά σχεδόν 1 γραμμάριο, με το μέσο όρο να φτάνει τα 121.3 γρ/χλμ. Αυτή η αύξηση δεν είναι καλό δείγμα όταν στα επόμενα τρία χρόνια θες να κάνεις μείωση 25 γραμμαρίων.
Ο λόγος για την αύξηση φυσικά ήταν ο καταποντισμός στις πωλήσεις των ντίζελ και η ανάλογη αύξηση στις πωλήσεις των βενζινοκίνητων μοντέλων. Χωρίς το ντίζελ οι κατασκευαστές θα δυσκολευτούν πολύ να φτάσουν τα όρια που τους έχει επιβάλει η Ε.Ε. Τι θα κάνουν;
Θα κάνουν τα αδύνατα δυνατά να φέρουν στις εκθέσεις τους ηλεκτροκίνητα και υβριδικά μοτέρ ώστε ο μέσος όρος των στόλων τους να συνεχίσει τη μείωση στους ρύπους CO2 για να πιάσουν τους στόχους.
Ασχετα λοιπόν με το τι αρέσει, τι όχι, τι πιστεύει ο καθένας και τι θα ήθελε να συμβεί, το ντίζελ έχει βγει στην πράξη από το χάρτη της αυτοκίνησης, και η ηλεκτροκίνηση έρχεται με τους εντατικότερους ρυθμούς.