Αλλάζετε τα λάστιχά σας σε τετράδες; Ή σε ζευγάρια; Και που βάζετε τα καινούργια; Εμπρός που είναι η κίνηση, ή πίσω που δεν είναι; Μήπως κάνετε την αλλαγή ελαστικών σας λάθος;
Υπάρχουν ακόμη οδηγοί που αλλάζουν και τα τέσσερα λάστιχα μαζί; Γιατί; Θα έχετε προσέξει, φυσικά, ότι στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα, τα λάστιχα στον πίσω άξονα έχουν πολύ λιγότερη φθορά σε σχέση με τον εμπρός.
Αν δεν το έχετε προσέξει, το έχουν προσέξει οι οδηγοί σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη. Έρευνα του γερμανικού οργανισμού αυτοκινήτου, της γερμανικής ΕΛΠΑ, σε συνεργασία με την ΕΕ και αντίστοιχους οργανισμούς 18 άλλων χωρών (όχι της Ελλάδας) βρήκε ότι το 73% των οδηγών αλλάζουν τα λάστιχα σε ζευγάρια, ενώ μόλις το 12% αλλάζει τετράδες, ενώ υπάρχει και ένα 15% που αλλάζει μόνο ένα λάστιχο τη φορά, όποιο χρειάζεται.
Αν η Ελλάδα συμμετείχε σε αυτή την έρευνα, το πιθανότερο θα ήταν τα ποσοστά να μειωθούν για τους πρώτους και να αυξηθούν για τους δεύτερους. Γιατί στην Ελλάδα προτιμάμε να αλλάζουμε τετράδα.
Και φυσικά δεν είναι κακό αυτό, απλά είναι ακριβό. Γιατί απλά ο ένας άξονας έχει πολύ λιγότερη φθορά από τον άλλον, και τα λάστιχα αυτά έχουν ζωή ακόμη. Αν όμως αλλάζεις ζευγάρι, ποιος άξονας παίρνει τα καινούργια και ποιος τα παλιά;
Σύμφωνα με την έρευνα, μια τετράδα καινούργιων ελαστικών κάνει στη ζωή της έναν κύκλο εμπρός-πίσω μία φορά ώστε να φαγωθούν ομοιόμορφα τα λάστιχα μόλις στο 17% των αυτοκινήτων. Οι άλλοι οδηγοί απλά αλλάζουν τα εμπρός όταν φθαρούν.
Κάποιοι βάζουν τα καινούργια εμπρός για καλύτερη πρόσφυση. Όμως υπάρχουν και αυτοί που συνιστούν τα καινούργια να μπουν πίσω. Η απώλεια πρόσφυσης στον εμπρός άξονα, μια υποστροφή, διορθώνεται απλά και εύκολα ακόμη και από άπειρους οδηγούς, αφήνοντας το γκάζι. Η απώλεια πρόσφυσης στον πίσω άξονα όμως, μία υπερστροφή, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να διορθωθεί, ιδιαίτερα σε ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο, και ακόμη πιο δύσκολο από έναν άπειρο οδηγό.