Τι είναι ο εκκεντροφόρος;
Ο εκκεντροφόρος άξονας είναι μία μεταλλική ράβδος, η οποία φέρει κάποια «δοντάκια», τα οποία ονομάζονται «έκκεντρα». Ο ρόλος του είναι ιδιαίτερα σημαντικός, μιας και είναι υπεύθυνος να ανοίγει και να κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής του κάθε κυλίνδρου. Βασικό χαρακτηριστικό των εκκεντροφόρων είναι το βύθισμα που δίνουν στις βαλβίδες, αλλά και η διάρκεια που θα τις αφήσουν ανοιχτές.
Ποια η λειτουργία των βαλβίδων;
Οι βαλβίδες ενός κινητήρα χωρίζονται σε εισαγωγής και εξαγωγής. Οι εισαγωγής είναι υπεύθυνες για να εισέρχεται το μείγμα στο θάλαμο καύσης και οι εξαγωγής για να ωθούν τα καυσαέρια προς το σύστημα της εξάτμισης.
Τα έκκεντρα του εκκεντροφόρου άξονα πιέζουν ένα μεταλλικό παρέμβυσμα, το οποίο σπρώχνει την κάθε βαλβίδα ώστε να ανοίξει. Στη συνέχεια, ένα ισχυρό μεταλλικό ελατήριο, που «αγκαλιάζει» τον κορμό της κάθε βαλβίδας, αναλαμβάνει την επαναφορά της στο ανώτερο σημείο, κλείνοντας την εισαγωγή ή την εξαγωγή.
Βελτιώνοντάς τους
Γενικά το σύστημα των εκκεντροφόρων ενός κινητήρα είναι ένας βελτιώσιμος τομέας. Στο εμπόριο υπάρχουν aftermarket εκκεντροφόροι, οι οποίοι υπόσχονται αύξηση της ιπποδύναμης αλλά και της ροπής ενός μηχανικού συνόλου. Βέβαια, υπάρχει και η οικονομικότερη λύση, η οποία αφορά στη βελτίωση των εργοστασιακών εκκεντροφόρων από μηχανικούς, που εξειδικεύονται στον τομέα αυτό και διαθέτουν τα ανάλογα μηχανήματα.
Όταν λέμε ότι ένας εκκεντροφόρος είναι βελτιωμένος, σημαίνει ότι τα έκκεντρα που διαθέτει είναι ανάλογα σχεδιασμένα, ώστε να προσφέρουν στη βαλβίδα μεγαλύτερο βύθισμα αλλά και διάρκεια. Το αποτέλεσμα είναι να βελτιώνεται σημαντικά η εισαγωγή και η εξαγωγή του κινητήρα, άρα και η απόδοσή του. Σημαντικό ρόλο όμως παίζει η ρύθμιση (χρονισμός) των εκκεντροφόρων.
Για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα, εκτός από τους εκκεντροφόρους, θα πρέπει να έχουμε παρέμβει στην ηλεκτρονική διαχείριση του κινητήρα, ώστε να παρέχει περισσότερο καύσιμο, στην εισαγωγή, αλλά και στο σύστημα της εξαγωγής.