Τι είναι η κρεμαγιέρα
Κρεμαγιέρα αυτοκινήτου είναι το σύστηματα υποβοήθησης του τιμονιού. Το τιμόνι είναι ένας μηχανισμός που βοηθά τον οδηγό ενός αυτοκινήτου για να διευθύνει το όχημα. Τα περισσότερα αυτοκίνητα, βασίζονται σε ένα υδραυλικό σύστημα για να βοηθήσουν τη μετατροπή κίνησης στους τροχούς του οχήματος. Είναι ένα τυποποιημένο χαρακτηριστικό σχεδόν σε κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο ή μικρό φορτηγό.
Το σύστημα αυτό είναι πολύ απλό στην κατασκευή του. Αποτελείται από τον άξονα της κολόνας διεύθυνσης, ο οποίος καταλήγει σε έναν οδοντωτό τροχό (και αποτελείται στα περισσότερα αυτοκίνητα από δύο μέρη έτσι ώστε να σπάει σε περίπτωση σύγκρουσης για να μη τραυματίζει το τιμόνι τον οδηγό), και τον οδοντωτό κανόνα ο οποίος συνδέεται με τον οδοντωτό τροχό.
Στις άκρες του οδοντωτού κανόνα βρίσκονται οι σφαιρικοί σύνδεσμοι οι οποίοι μεταφέρουν την κίνηση των υπόλοιπων μερών στους βραχίονες των τροχών. Επίσης οι άκρες του οδοντωτού κανόνα είναι καλυμμένες από ελαστικές φυσούνες με σκοπό να τον προστατεύουν από τις συνθήκες του περιβάλλοντος (υγρασία, σκόνη, βροχή).
Υπάρχουν τρία είδη κρεμαγιέρας:
- Υδραυλική κρεμαγιέρα (δηλαδή κρεμαγιέρες με υδραυλική υποβοήθηση )
- Ηλεκτρική κρεμαγιέρα (δηλαδή κρεμαγιέρες με ηλεκτρική υποβοήθηση)
- Μηχανική κρεμαγιέρα (οι μηχανικές κρεμαγιέρες δεν διαθέτουν υποβοήθηση)
Βασικά εξαρτήματα κρεμαγιέρας
Αντλία κρεμαγιέρας
Η υδραυλική ενέργεια για το σύστημα διεύθυνσης παρέχεται από μια αντλία με περιστροφικό ανεμοδείκτη. Αυτή η αντλία κινείται από τον κινητήρα του αυτοκινήτου μέσω ενός ιμάντα και μιας τροχαλίας. Περιλαμβάνει μια σειρά από αναδιπλούμενα πτερύγια που περιστρέφονται μέσα σε ένα οβάλ θάλαμο.
Καθώς τα πτερύγια περιστρέφονται, τραβούν υδραυλικό υγρό από την γραμμή επιστροφής σε χαμηλή πίεση το μετατρέπουν σε υψηλή πίεση. Η ποσότητα της ροής που παρέχεται από την αντλία εξαρτάται από την ταχύτητα του κινητήρα του αυτοκινήτου. Η αντλία πρέπει να σχεδιαστεί ώστε να παρέχει επαρκή ροή, όταν ο κινητήρας λειτουργεί στο ρελαντί. Η αντλία περιέχει μια βαλβίδα εκτόνωσης πίεσης για να βεβαιωθείτε ότι η πίεση δεν θα πάρει πάρα πολύ υψηλό, ειδικά σε υψηλές στροφές του κινητήρα, όταν τόσο πολύ ρευστό αντλείται.
Περιστροφική βαλβίδα κρεμαγιέρας
Ένα σύστημα υδραυλικού τιμονιού θα πρέπει να βοηθήσει τον οδηγό μόνο όταν αυτός ασκεί δύναμη στο τιμόνι (όπως όταν ξεκινάτε μια στροφή). Όταν ο οδηγός δεν ασκεί δύναμη (όπως κατά την οδήγηση σε ευθεία γραμμή), το σύστημα δεν θα πρέπει να παρέχει οποιαδήποτε βοήθεια. Η συσκευή, η οποία ανιχνεύει τη δύναμη στο τιμόνι ονομάζεται περιστροφική βαλβίδα.
Το κλειδί για την περιστροφική βαλβίδα είναι μια ράβδος στρέψης. Η ράβδος στρέψης είναι μια λεπτή ράβδος μετάλλου που στρίβει όταν εφαρμόζεται ροπή σε αυτό. Η κορυφή της ράβδου είναι συνδεδεμένη με το τιμόνι, και το κάτω μέρος της ράβδου είναι συνδεδεμένο με το γρανάζι ή ατέρμονα κοχλία (που μεταφέρει την κίνηση στους τροχούς), έτσι ώστε η ποσότητα της ροπής της ράβδου στρέψης να είναι ίση με το ποσό της ροπής στρέψης που ο οδηγός χρησιμοποιεί για να στρίβουν οι τροχοί.
Συχνά προβλήματα
Τα συνηθέστερα προβλήματα που προκύπτουν στις κρεμαγιερες είναι η διαρροή λαδιών λόγω της καταπόνησης που δέχονται οι τσιμούχες της από την πίεση του λαδιού και την διαρκή λειτουργία της ειδικά στην κίνηση του αυτοκίνητου μέσα στην πόλη (παρκάρισμα, ελιγμοί κτλ.), ο θόρυβος στην κρεμαγιέρα, η αστάθεια του αυτοκινήτου στο δρόμο, τα έντονα χτυπήματα στο τιμόνι όταν το αυτοκίνητο διέρχεται από ανωμαλίες του οδοστρώματος καθώς και η βαριά αίσθηση του τιμονιού κατά την οδήγηση
Επίσης παρουσιάζονται και προβλήματα στην λειτουργία της από βλάβη εξαρτημάτων εκτός της κρεμαγιέρας όπως βουλωμένοι αγωγοί λαδιού, χαμηλή πίεση από αντλία λαδιού, κακή ευθυγράμμιση τροχών.
Σωστή συντήρηση υδραυλικής κρεμαγιέρας
Α) Επαρκής ποσότητα και σωστή ποιότητα λαδιού
Β) Αντικατάσταση των προστατευτικών φυσούνων (φούσκες) εάν κοπούν γιατί εισέρχονται ξένα σώματα στον κεντρικό άξονα (χώμα, υγρασία, σκουριά) με αποτέλεσμα το ξεκίνημα διαρροής.