Με 5 απλά βήματα μπορείς να μετρήσεις τη στάθμη του λαδιού σου, χωρίς να διαθέτεις ιδιαίτερες γνώσεις
Αρχικά θα πρέπει να βεβαιωθείς ότι το αυτοκίνητο βρίσκεται σε σημείο που δεν έχει κλίση (ανηφορικό ή κατηφορικό). Επίσης θα πρέπει να έχεις σβήσει τη μηχανή τουλάχιστον 10 λεπτά νωρίτερα.
Στη συνέχεια, ακολουθείς τα εξής βήματα:
1.Βγάζεις τον «δείκτη» λαδιού. Τον εντοπίζεις πολύ εύκολα καθώς η άκρη του έχει σχήμα «δαχτυλιδιού» και έχει πάντοτε ένα έντονο χρώμα όπως κίτρινο ή πορτοκαλί.
2.Τον σκουπίζεις καλά με ένα καθαρό, στεγνό πανί.
3.Τον τοποθετείς στην υποδοχή από την οποία τον έβγαλες.
4.Τον βγάζεις και πάλι και βλέπεις σε ποιο σημείο σταματά το ίχνος των λιπαντικών.
5.Επαναλαμβάνεις το 3ο βήμα και είσαι έτοιμος!
Η διαφορά μεταξύ της ελάχιστης και της μέγιστης ένδειξης είναι, τις περισσότερες φορές 1 λίτρο λάδι.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν θα πρέπει ποτέ να ξεπεράσει το λάδι τη στάθμη της μέγιστης ένδειξης!
Αν διαπιστώσεις πως η στάθμη του λιπαντικού βρίσκεται κάτω από τη κατώτερη ένδειξη του δείκτη τότε σημαίνει πως από κάπου υπάρχει διαρροή.
Τι μπορεί να φταίει για τη διαρροή και τι μπορώ να κάνω ;
1) Η βάση του κάρτερ
Στα περισσότερα συνεργεία, για να σου αλλάξουν λάδια, ανοίγουν τη βίδα στη βάση του κάρτερ, ώστε να αδειάσουν και τα «κατακάθια» και στη συνέχεια να μπουν τα νέα λάδια από την τάπα του κινητήρα. Πρόκειται για μία κλασική βίδα, η οποία μπορεί πολύ εύκολα να στραβώσει στις βόλτες της υποδοχής, με συνέπεια να προκαλείται διαρροή. Για αυτό πρέπει να επισημαίνουμε στον άνθρωπο που αλλάζει τα λάδια, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με την τάπα.
2) Ελαττωματικό φίλτρο
Εκτός από το κάρτερ, τα λάδια μπορούν να διαρρέουν και από ένα ελαττωματικό φίλτρο στον κινητήρα. Αν το έχουν βιδώσει πολύ σφιχτά, από την αλλαγή θερμοκρασίας το φαινόμενο συστολής-διαστολής μπορεί να στραβώσει το φίλτρο ή τις βόλτες στις οποίες βιδώνει. Μπορούμε, βάζοντας απλά το χέρι μας στη βάση του φίλτρου, να διαπιστώσουμε αν από εκεί φεύγουν λάδια. Αν όντως αυτό ευθύνεται για τη διαρροή, τότε θα πρέπει να το αντικαταστήσετε.
3) Τα «καίει» ο κινητήρας
Συχνό φαινόμενο δυσλειτουργίας του κινητήρα είναι να καίει λάδια. Αυτό σημαίνει, ότι τα λάδια περνούν στο θάλαμο καύσης, με συνέπεια να καίγονται μαζί με τη βενζίνη. Ουσιαστικά πρόκειται για την τρίτη πιο πιθανή αιτία απώλειας λιπαντικών, εφ όσον δεις πως δε διαρρέουν από το κάρτερ ή από το φίλτρο. Για να είσαι ακόμη πιο σίγουρος, ότι αυτό είναι που συμβαίνει στο αυτοκίνητό σου, μπορείς να ελέγξεις τα μπουζί. Αν είναι υγρά και σκούρα, ενώ τα έχεις αλλάξει πρόσφατα, τότε σημαίνει πως ο κινητήρας καίει λάδια. Σε ακραίες περιπτώσεις, που το μπουζί «βρέχεται» από λάδι, δε θα δίνει σπινθήρα, οπότε δε θα δουλεύει και κάποιος κύλινδρος, δηλαδή θα «ρετάρει». Τέλος, πάλι σε ακραίες περιπτώσεις, ένα αποδεικτικό στοιχείο είναι η εκπομπή άσπρου καπνού από την εξάτμιση. Στην περίπτωση αυτή, συμβουλέψου κάποιον ειδικό. Αν έχεις προλάβει το φαινόμενο στην αρχή του, αρκεί μία αλλαγή στις «τσιμούχες» του κινητήρα, διαφορετικά θα πρέπει να κάνεις κανονικό ρεκτιφιέ.
Η μεγαλύτερη πλειοψηφία των κινητήρων «καίει» λάδια όταν «πιεστεί» αλλά το ποσό διαφέρει από τον έναν στον άλλον, ακόμα και όταν πρόκειται για κινητήρες που προέρχονται από την ίδια εταιρεία. Γενικά, όσο αυξάνονται τα κινητά μέρη ενός κινητήρα, τόσο αυξάνεται και η κατανάλωσή του σε λιπαντικά!
Όταν πρόκειται για μικρή ποσότητα λαδιού (0.2 λίτρα / 1.000 χλμ), υπάρχει τρόπος να μειωθεί το πρόβλημα κατά 50% ή και παραπάνω, αυξάνοντας τον δείκτη HTHS και αλλάζοντας το ιξώδες στους 100 & 130 βαθμούς Κελσίου, ώστε το λάδι να είναι πιο παχύρρευστο σε ψηλή θερμοκρασία.
Εάν παρατηρήσεις να συμβαίνει κάτι τέτοιο, μην βιαστείς να συμπληρώσεις το «χαμένο» λάδι, αλλά ξεκίνα να παρακολουθείς τακτικά τη στάθμη των λιπαντικών ώστε να διαπιστώσεις την έκταση του προβλήματος, εκτός αν το αυτοκίνητο έχει κινητήρα μεταβλητού χρονισμού.
Αν ισχύει κάτι τέτοιο, η πτώση της στάθμης των λιπαντικών ίσως αρχίσει να προκαλεί θόρυβο όταν «βάζεις μπροστά» το αυτοκίνητο. Ο θόρυβος αυτός ελαττώνεται κατά πολύ αν συμπληρωθεί λάδι μέχρι να φτάσει την ένδειξη του μέγιστου ορίου στο δείκτη, που αναφέρθηκε νωρίτερα.
Αν όμως παρατηρείται μεγαλύτερη κατανάλωση, αν δηλαδή το παραπάνω μέγεθος φτάνει το μισό λίτρο ανά χίλια χιλιόμετρα, τότε θα πρέπει να το ελέγξει άμεσα μηχανικός καθώς πρόκειται, κατά πάσα πιθανότητα, για βλάβη ή ακόμα και καταστροφή στις τσιμούχες των βαλβίδων