Ο κλιματισμός στο αυτοκίνητο είναι άκρως απαραίτητος, ενώ πλέον όλα τα αυτοκίνητα από τις αρχικές τους εκδόσεις (πλην ελαχίστων περιπτώσεων) εφοδιάζονται είτε με το πιο απλό air condition είτε με τον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλιματισμό στις πιο ακριβές εκδόσεις. Ωστόσο, για να λειτουργεί σωστά αλλά και για να γίνεται ορθή χρήση πρέπει να ακολουθούνται κάποιοι κανόνες, τους οποίους αναλύουμε παρακάτω:
Σωστή συντήρηση κλιματιστικού:
Μία φορά το χρόνο (ή ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή) θα πρέπει να γίνεται καθαρισμός του κλιματιστικού, έλεγχος καλής λειτουργίας και αντικατάσταση του φίλτρου καμπίνας, όπου συσσωρεύονται βρομιές και μικροοργανισμοί. Σε περίπτωση που έχει πέσει η απόδοση του κλιματισμού, τότε η πιο πιθανή αιτία είναι να χρειάζεται συμπλήρωση με φρέον, κάτι που γίνεται μόνο με ένα service air condition που κοστίζει γύρω στα 40 ευρώ. Σε χειρότερη περίπτωση ενδέχεται να έχει τρυπήσει κάποια σωλήνωση ή να έχει χαλάσει ο συμπιεστής, που σημαίνει μεγάλο κόστος επιδιόρθωσης.
Για την καλύτερη δυνατή συντήρηση καλό είναι ο κλιματισμός να λειτουργεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα και το χειμώνα, έτσι ώστε να λιπαίνονται οι τσιμούχες του συστήματος και να μην ξεραίνονται και κατόπιν να τρυπάνε. Παράλληλα το φίλτρο του κλιματισμού καμπίνας θα πρέπει να αφαιρείται και να καθαρίζεται έστω δύο φορές τον χρόνο. Στην αγορά υπάρχουν και σπρέι απολύμανσης για την εξαφάνιση των μικροοργανισμών και των δυσάρεστων οσμών.
Δεν βάζουμε σε λειτουργία τον κλιματισμό πριν ανάψει ο κινητήρας, ενώ λίγο πριν θέσουμε εκτός λειτουργίας τον κινητήρα σβήνουμε τον κλιματισμό, αυξάνοντας έτσι τη μακροζωία του συμπιεστή.
Η χρήση του κλιματισμού μειώνει την απόδοση του κινητήρα γιατί αντλεί σημαντική ενέργεια με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να επιταχύνει σε πιο αργούς ρυθμούς και ο κινητήρας να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο. Κάτι που γίνεται περισσότερο αισθητό σε μικρής χωρητικότητας μηχανικά σύνολα.
Σωστή χρήση κλιματιστικού:
Όταν εισερχόμαστε στο αυτοκίνητο το οποίο έχει «βράσει» ύστερα από πολύωρη αναμονή στον καυτό ήλιο, ανοίγουμε όλα τα παράθυρα προκειμένου να φύγει ο πολύ θερμός αέρας που έχει εγκλωβιστεί στην καμπίνα. Η τοποθέτηση ηλιοπροστασιών εντός της καμπίνας των επιβατών καθώς και κάλυπτρων στο παμπριζ είναι ιδανική καθώς αντανακλά ένα μεγάλο ποσοστό της ηλιακής ακτινοβολίας στο εμπρός παρμπρίζ για να μην καίγεται το ταμπλό και να πιάνεται το τιμόνι, διαφορετικά καίει υπερβολικά.
Για να αποφύγουμε τον κίνδυνο θερμικού σοκ από την υψηλή θερμοκρασία του περιβάλλοντος στην κατά πολύ χαμηλότερη του εσωτερικού του αυτοκινήτου μέσω της χρήσης κλιματισμού δεν ρυθμίζουμε τη θερμοκρασία στη χαμηλότερη δυνατή σκάλα. Ειδικά στα συστήματα ηλεκτρονικού κλιματισμού μια ιδανική θερμοκρασία είναι στους 23-24 βαθμούς Κελσίου και επιλογή «auto» που ρυθμίζει αυτόματα την θερμοκρασία.
Ποτέ δεν κατευθύνουμε τη ροή του κρύου αέρα πάνω στο σώμα μας ειδικά μάλιστα όταν είμαστε ιδρωμένοι, γιατί υπάρχει άμεσος κίνδυνος ψύξης. Για την πιο γρήγορη απόδοση του κλιματιστικού ρυθμίζουμε την ανακύκλωση αέρα, ωστόσο ενεργοποιούμε σταδιακά και την είσοδο εξωτερικού αέρα για να έρχεται στην καμπίνα φρέσκο οξυγόνο.
Απαγορεύεται το κάπνισμα με τον κλιματισμό σε λειτουργία και κλειστά τα παράθυρα. Η ατμόσφαιρα στην καμπίνα γίνεται αποπνικτική, δημιουργούνται μύκητες στο σύστημα κλιματισμού και μετά το εσωτερικό ποτίζει σε κάθε του επιφάνεια με την άσχημη μυρωδιά από το τσιγάρο.