Ίσως σου έχει συμβεί κάποια στιγμή οδηγώντας, να ανάψει κάποια ενδεικτική – προειδοποιητική λυχνία στον πίνακα οργάνων του αυτοκινήτου σου και μη γνωρίζοντας τι σημαίνει και τι πρέπει να κάνεις, ανέτρεξες αμέσως στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου. Με την πάροδο του χρόνου, καθώς αυξάνονταν και γίνονταν πολυπλοκότερα τα ηλεκτρικά–ηλεκτρονικά συστήματα των αυτοκινήτων, πολλαπλασιάστηκαν και οι λυχνίες, κάνοντας τη ζωή του οδηγού πιο δύσκολη. Στην πραγματικότητα όμως, οι φωτεινές ενδείξεις έχουν σκοπό να προστατέψουν εσένα και το αυτοκίνητο σου από δυσλειτουργίες διαφόρων συστημάτων του.
Οι ενδεικτικές λυχνίες χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες ανάλογα με το χρώμα τους, κόκκινο χρώμα σημαίνει άμεσος κίνδυνος, κίτρινο ή πορτοκαλί προειδοποίηση ενώ το πράσινο δηλώνει ότι κάποιο σύστημα είναι ενεργοποιημένο. Οι κατασκευαστές δεν είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τυποποιημένα σύμβολα για να υποδείξουν βλάβες και προειδοποιήσεις, οπότε πλην μερικών βασικών συμβόλων, υπάρχουν αρκετές παραλλαγές μεταξύ κατασκευαστών, πολλές φορές ακόμα και τα χρώματα των συμβόλων δε συμβαδίζουν με τις τρεις βασικές κατηγορίες που αναφέρθηκαν. Το παρόν άρθρο επικεντρώνεται στα πιο σημαντικά σύμβολα και γράφηκε αποκλειστικά για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός πρέπει να συμβουλεύεται το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου και να τηρεί πιστά τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Ενδεικτικές λυχνίες χρώματος κόκκινου
Το σύμβολο με το θαυμαστικό μέσα σε κύκλο και τις δυο “παρενθέσεις” εξωτερικά, διαμορφώθηκε από το σχήμα των σιαγώνων στα ταμπουρόφρενα και υποδεικνύει βλάβη στο σύστημα πέδησης. Στα αυτοκίνητα με το συμβατικό υδραυλικό σύστημα πέδησης, η λυχνία θα ανάψει στην περίπτωση που η στάθμη του υγρού φρένων, στο αντίστοιχο δοχείο, πέσει κάτω από ένα όριο ασφαλείας. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διαρροή υγρού από το υδραυλικό κύκλωμα των φρένων και ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να ακινητοποιήσει άμεσα το όχημα. Σε οχήματα με συστήματα πέδησης που συνδυάζονται με ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της πέδησης, η συγκεκριμένη λυχνία μπορεί να ενεργοποιηθεί σε συνδυασμό με άλλες λυχνίες, όπως η λυχνία του συστήματος αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS) και τότε υποδεικνύει βλάβη σε κάποιο ηλεκτρονικό σύστημα. Σε ελάχιστες περιπτώσεις, ο κατασκευαστής ενεργοποιεί τη λυχνία και όταν είναι τραβηγμένο το χειρόφρενο.
Η γνωστή λυχνία που ειδοποιεί τον οδηγό να φορέσει τη ζώνη ασφαλείας, η οποία πλέον συνδυάζεται με ηχητική προειδοποίηση και αισθητήρες κατειλημμένου καθίσματος. Αρκετοί οδηγοί συμμορφώνονται φορώντας τη ζώνη, άλλοι πάλι δένουν τις ζώνες πίσω από το κάθισμα ή αγοράζουν ειδικό αξεσουάρ που “ξεγελά” μεν το σύστημα, δε ξεγελά όμως τους νόμους της φυσικές σε περίπτωση ατυχήματος. Αντίθετα και οι δύο πρακτικές είναι εξίσου επικίνδυνες καθώς στην περίπτωση που δημιουργηθούν οι συνθήκες για την ενεργοποίηση των αερόσακων, το σύστημα καθορίζει το πόσο θα φουσκώσουν οι αερόσακοι από το αν φορούν ή όχι τις ζώνες ασφαλείας οι επιβάτες. Αυτό συμβαίνει διότι ο αερόσακος μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερους τραυματισμούς στην περίπτωση που ο οδηγός δε φορά τη ζώνη του, έτσι λαμβάνονται υπόψιν αρκετές παράμετροι και υπολογίζεται ο τελικός όγκος που θα καταλάβει ο αερόσακος ώστε να προστατέψει καλύτερα τον οδηγό. Για την ιστορία, το SRS που συνοδεύει το AIRBAG που αναγράφεται στα σημεία που υπάρχουν αερόσακοι σημαίνει “Συμπληρωματικό Σύστημα Συγκράτησης”, έχει σχεδιαστεί δηλαδή να για να συμπληρώνει την προστασία που προσφέρουν οι ζώνες ασφαλείας. Είναι πιο απλό να φορέσεις κανονικά λοιπόν τη ζώνη σου, για να έχεις αρχικά το κεφάλι σου και δεύτερον για να το έχεις ήσυχο σε περίπτωση ατυχήματος, ο μη γένοιτο.
Η λυχνία ενεργοποιείται σε περίπτωση υπερθέρμανσης του ψυκτικού υγρού του κινητήρα. Αυτό μπορεί να συμβεί όταν έχει πέσει η στάθμη του υγρού στο ψυκτικό κύκλωμα ή λόγω δυσλειτουργίας κάποιου εξαρτήματος, όπως ο θερμοστάτης, η αντλία ή το βεντιλατέρ. Ο οδηγός ακινητοποιεί το όχημα και ακολουθεί τις οδηγίες του εγχειριδίου χρήσης, εφόσον χρειαστεί συμπλήρωση ψυκτικού υγρού στο κύκλωμα, πρέπει πρώτα να κρυώσει ο κινητήρας και ύστερα να πληρωθεί το αντίστοιχο δοχείο με αποσταγμένο νερό και ειδικό πρόσθετο (παραφλού). Η συμπλήρωση με νερό από τη βρύση πρέπει να αποφεύγεται, καθώς τα άλατα που περιέχει προκαλούν διάβρωση στο μπλοκ του κινητήρα. Οδήγηση με ενεργοποιημένη τη λυχνία μπορεί να προκαλέσει καταστροφή του κινητήρα από υπερθέρμανση.
Η συγκεκριμένη λυχνία, όπως θα έχεις παρατηρήσει, ανάβει όταν γυρίσεις το διακόπτη του αυτοκινήτου στην πρώτη θέση και σβήνει όταν εκκινήσει ο κινητήρας. Αυτό συμβαίνει διότι η λυχνία ενεργοποιείται από αισθητήρα πίεσης, που ελέγχει την πίεση του λαδιού στο σύστημα λίπανσης του κινητήρα. Όταν η λυχνία ανάψει κατά την οδήγηση, ο οδηγός υποχρεωτικά ακινητοποιεί αμέσως το αυτοκίνητο και μπορεί αρχικά να ελέγξει τη στάθμη του λαδιού. Αν λείπει λάδι, μπορεί να συμπληρώσει, να εκκινήσει τον κινητήρα και αν σβήσει η λυχνία μπορεί να συνεχίσει το ταξίδι του. Σε αντίθετη περίπτωση, το αυτοκίνητο πρέπει να μεταφερθεί στο συνεργείο, οδήγηση με ενεργοποιημένη τη λυχνία μπορεί να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στον κινητήρα λόγω υπερθέρμανσης.
Το σύστημα ακινητοποίησης αυτοκινήτου (Immobilizer) παρέχει αντικλεπτική προστασία έναντι μη εξουσιοδοτημένης εκκίνησης του κινητήρα με αντίγραφο κλειδί. Η λυχνία του immobilizer ενεργοποιείται στην περίπτωση που η αυτοδιάγνωση της μονάδας ελέγχου καταγράψει κάποια βλάβη στο σύστημα ή όταν το κλειδί που χρησιμοποιείται για την εκκίνηση του κινητήρα δεν είναι το γνήσιο, σε αυτή την περίπτωση ο κινητήρας δεν εκκινεί και η λυχνία αναβοσβήνει. Η αποκατάσταση της βλάβης πρέπει να γίνει άμεσα, καθώς υπάρχει περίπτωση το αυτοκίνητο να ακινητοποιηθεί λόγω μη εκκίνησης του κινητήρα.
Αυτή η λυχνία ενεργοποιείται στην περίπτωση που το σύστημα φόρτισης σταματήσει να φορτίζει τη μπαταρία. Παρόλο που το σύμβολο της λυχνίας είναι μια μπαταρία, η λυχνία δε θα ανάψει στην περίπτωση που η μπαταρία χάσει μέρος της φόρτισής της λόγω δικής της δυσλειτουργίας. Η λυχνία ειδοποιεί τον οδηγό μόνο για την ορθή λειτουργία του εναλλακτήρα, ο οποίος φορτίζει τη μπαταρία. Η λυχνία ενεργοποιείται μόλις γυρίσεις το διακόπτη της μίζας στην πρώτη θέση και πρέπει να σβήσει μόλις εκκινήσει ο κινητήρας, αφού αρχίζει η φόρτιση της μπαταρίας. Όταν η λυχνία ανάψει κατά τη διάρκεια της οδήγησης, πρέπει να ακινητοποιήσεις το όχημα και να καλέσεις οδική βοήθεια. Οδήγηση με τη λυχνία ενεργοποιημένη προκαλεί εκφόρτιση της μπαταρίας, η οποία μπορεί να την καταστρέψει, και σύντομα να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο.
Αυτές ήταν οι βασικότερες ενδεικτικές λυχνίες, ο οποίες σε προειδοποιούν για σοβαρές βλάβες, που μπορούν να ακινητοποιήσουν άμεσα το αυτοκίνητο σου. Προσοχή λοιπόν γιατί αυτή η κατηγορία βλαβών μπορεί να σε αναγκάσει να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη, αν δε προβείς άμεσα στις απαραίτητες επισκευές. Στο 2ο μέρος της σειράς, θα ασχοληθούμε με τις ενδεικτικές λυχνίες κίτρινου χρώματος, μέχρι τότε μπορείς να μαντέψεις τι συμβολίζουν οι παρακάτω ενδεικτικές λυχνίες;